תאריך פרסום: 2016-11-16 22:57:36



אם אין שום בעיה רפואית או פסיכולוגית חריגה, כל מטפל בהרטבת לילה יפנה אתכם לטיפול בזמזם הרטבה. להלן מדריך מקוצר לטיפול, שזור בטיפים מניסיונם של אחרים.

לפני שמתחילים, חייבים לעשות הכנה נפשית לילד ולהורים כאחד. יש להבהיר לילד שאנו הולכים להתחיל תהליך שבסופו של דבר יעזור לו לקום יבש בבוקר. אבל זהו תהליך שיקח כמה שבועות, ובמקרים מסויימים מספר חודשים. כמו כן, ההורים חייבים להיות מעורבים בתהליך, לתמוך בילד, לעזור לו בשעת הצורך, ולוודא שהוא מתקדם כמתוכנן. על ההורים להגיב לזמזם בכל שעה שהוא מצפצף וללוות את הילד. זהו תהליך שמתחיל בהמון השקעה ועייפות, אך אל דאגה, עם הזמן הוא רק משתפר.

הצעד הבא הוא לרכוש זמזם הרטבה. איך בוחרים זמזם הרטבה? תוכלו להעזר בסקירות הזמזמים שבאתר או בכל מי שתרצו. העיקר שהזמזם ישמיע קול חזק בזמן שהחיישן נרטב, על מנת שהילד יתעורר ממנו. ישנם זמזמי רטט, המיועדים לילדים כבדי שמיעה.

לפני השינה מחברים את חיישן ההרטבה לתחתוני הילד במקום שירטב מיד עם בריחת השתן. ניתן להשתמש בחיתול, מדבקות, או פד דביק. את הזמזם מניחים ליד ראש הילד. ואז מסבירים לילד, שאם הזמזם מצפצף, מיד צריך לנסות להתאפק, לרוץ לשירותים, ובתוך האסלה לסיים את כל מה שיש לו לעשות.

הלילות הראשונים, בדרך כלל, הם הכי קשים. הילד ישן טוב ולא מגיב לקולות הזמזם. במקרה זה, על אחד ההורים (גם האבא יכול) לגשת אל הילד, ולקחת אותו לשירותים. כמובן, יש להחליף את הבגדים שנרטבו, ולרוב, גם את הסדין. אם הלילה עוד צעיר, יש לשים לילד את הזמזם שוב, ולהיות מוכנים להקפצה בהמשך. החלק של ההורים בהתעוררות הילד, והטיפול בו הם הגורם המכריע להתקדמות התהליך.

על פי ד"ר קובי שגיא (כתבה ב-ynet) אין להרטבת לילה שעות קבועות. זה יכול לקרות בכל שעה ואפילו כמה פעמים בלילה. הניסיון האישי, אכן מאשש את טענה זו.

כדאי שבליל שבת (שישי בלילה) לא לשים זמזם לילד. זו הזדמנות של הילד לבחון את היכולת שלו לקום לבד בלילה אם הוא צריך לשירותים.

אפשר ורצוי לנהל מעקב אחרי התקדמות הילד. בשבועות הראשונים, בדרך כלל, הילד יקום לפחות פעם אחת בלילה רטוב מאוד. לאחר כשלושה שבועות של התמדה, יש סיכוי להשכמות פחות רטובות.

לצורך המעקב יש אפליקציות, חינמיות ובתשלום, למעקב מפורט מאוד. רוב המטפלים נותנים למטופל טבלאות שהם הכינו. דוגמא לטבלה של ד"ר ברוך קושניר ניתן למצוא במאמר שלו "הרטבת לילה" בספר טיפול קוגנטיבי-התנהגותי בילדים (2011), עמ' 328-329. המאמר זמין בתשלום באתר כותר.

התהליך מסתיים לאחר שהילד קם במשך שלושה שבועות יבש! לא קודם לכן. הפסקה מוקדמת מידי יכולה לגרום לנסיגה של התהליך.

כמו כן, לאחר תקופת יובש, יכולה להיות נסיגה, למשל, בבוא החורף: מחוץ למיטה קר ואין לילד חשק לצאת מהמיטה. לנסיגה יכולות להיות גם סיבות אחרות. גם הפעם, הטיפול יתחיל בזמזם הרטבה.

אם אתם רואים תופעה חריגה, או כל דבר שמעלה את חשדכם, אל תהססו לפנות לגורם רפואי. החיים של הילדים שלנו שווים הרבה יותר מכמה מאות שקלים.